کدنگار

وبلاگ شخصی-آموزشی علی رشیدی

کدنگار

وبلاگ شخصی-آموزشی علی رشیدی

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
پیوندها

آموزش شی گرایی در ++C - قسمت دوم

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۹ ق.ظ

قسمت دوم: استفاده از اشیا، سازنده ها

استفاده از اشیا

پس از ساخت یک کلاس، باید آن را نمونه سازی کنیم. یعنی یک نمونه از این شی را بسازیم و استفاده کنیم. به نمونه ساخته شده یک شی از نوع یک کلاس (An object of type class) میگوییم. مثلا اگر کلاسی به نام Student داشته باشیم و یک نمونه از آن به اسم stu1 تعریف کنیم، stu1 یک شی از نوع Student خواهد بود.

Student stu1;

از اینجا به بعد یک کلاس نیز یک نوع داده است (مانند انواع اولیه مثل int و struct ها) و میتوان از آن یک نمونه یا ارایه تعریف کرد یا اشاره گری به آن کلاس داشت (همانطور که قبلا اشاره گر به انواع اولیه مانند char داشتیم)

Student stu;
Student *stuPtr;
Student students[12];
stuPtr = &stu;

سازنده ها

هر کلاس میتواند یک متد خاص به نام سازنده (constructor) داشته باشد. این متد از این لحاظ خاص است که هنگام ساخت یک شی صدا زده میشود و میتوانید کارهایی که نیاز است هنگام ساخت یک شی انجام دهید (مانند مقدار دهی اولیه متغیر ها) را توسط آن انجام دهید. این متد هم نام با نام کلاس است و هیچ نوع برگشتی (حتی void) ندارد. مثال:

class TestClass
{
public:
TestClass()
{
val = 5;
}
int getVal()
{
return val;
}
void setVal(int p)
{
val = p;
}
private:
int val;
};

int main()
{
TestClass t;
cout << t.getVal();
return 0;
}

خروجی این برنامه 5 است.

سازنده ها میتوانند پارامتر هم داشته باشند، در این صورت هنگام ساخت یک نمونه، باید آن پارامتر را هم ارسال کنیم:

public:
TestClass(string n)
{
val = 5;
name = n;
}
private:
string name;

در قسمت بعد روش جداسازی پیاده سازی و تعریف، و overload کردن توابع را بررسی میکنیم.

  • علی رشیدی

++C

C++

شی گرایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی